GP Twinshock Evo

Zawody z udziałem klasycznych motocykli terenowych najczęściej podzielone są na klasy, które rozgraniczają je pod względem roku produkcji oraz rozwiązań technicznych. Mimo tego, że każde zawody cechują się swoim regulaminem, większość organizatorów trzyma się międzynarodowych kryteriów.

Poniżej podział na klasy cyklu Classic Enduro Poland.
Myślę że po tej lekturze bez problemu dopasujecie motocykl do odpowiedniej grupy.

klasa GP ’75
Klasa motocykli wyprodukowanych do 1975r,
hamulec przód i tył bębnowe,
silniki chłodzone powietrzem,
dwa tylne amortyzatory, skok tylnego koła max.=130mm
przedni widelec klasyczny , przednie zawieszenie skok max.= 200mm, średnica cylindra przednich lag max.= 35mm,

klasa TWINSHOCK
Klasa motocykli wyprodukowanych do 1990r. spełniających wszystkie następujące warunki techniczne:
silnik chłodzony powietrzem,
bębnowe hamulce przód i tył,
przód klasyczny widelec (nie upsidedown),
dwa amortyzatory z tyłu + wyjątkowo dopuszczony pojedynczy system amortyzatora – tylko dla Yamaha -YZ-IT-DT 1975-1981 – typu Cantilever tj wahacz trójkątny-stały, system bezdźwigniowy i pojedynczy amortyzator montowany pod zbiornikiem paliwa.
Grafika przedstawia wszystkie rozwiązania które bezwzględnie musi posiadać motocykl w tej klasie. Odstępstwo choć w jednym elemencie automatycznie przenosi was do klasy EVO-1

 

klasa EVO-1
Klasa motocykli enduro-mx produkowanych do 1990r.
Wymagania konstrukcyjne:
wymagany jest przedni widelec typu klasycznego (nie dozwolony upsidedown)
wymagany przynajmniej 1 hamulec typu bębnowego lub 2 hamulce bębnowe (NIE dopuszczone 2 hamulce tarczowe)
dopuszczony silnik chłodzony cieczą lub powietrzem
dopuszczony tylny amortyzator pojedynczy lub twinshock

 

klasa EVO-2
Klasa motocykli enduro-mx produkowanych do 1992r.  o rozwiązaniach konstrukcyjnych nowocześniejszych od klasy EVO-1 (nie spełniających wymagań regulaminowych klasy EVO-1)
dopuszczony przedni widelec upsidedown
dopuszczone 2 hamulce (przedni i tylni) typu tarczowego
dopuszczony silnik chłodzony cieczą lub powietrzem
dopuszczony tylny amortyzator pojedynczy lub twinshock

Motocykle we wszystkich klasach muszą być przygotowane zgodnie z rozwiązaniami technicznymi z lat ich produkcji. Musi być także zachowana spójność modelowa ramy z silnikiem.

 

 

zobacz, krótki tekst który pomorze Ci przy wyborze motocykla do EVO

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Poniżej kilku przedstawicieli klasy GP’75  największych producentów motocykli. Zastosowane rozwiązania techniczne, do tego ograniczenia regulaminowe co do tuningu — sprawiają, że ta klasa z najstarszymi maszynami niesie z sobą obok twinshocka największą wartość historyczną. Dodatkowo– największy fan i folklor na zawodach ;-). 

 

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Jeżeli natomiast planujecie starty w klasycznym enduro na poziomie światowym, regulamin FIM ENDURO VINTAGE TROPHY na rok 2020 wygląda trochę inaczej.

Dopuszczone są tylko motocykle Enduro z rozwiązaniami technicznymi klasy Twinshock + Cantilever. Marka Rokon ma tu dyspensę na hamulec tarczowy.

klasy wyglądają następująco:

Classic 72: motocykle produkowane do 1972
Classic 76: motocykle produkowane do 1976
Classic 79: motocykle produkowane do 1979
Classic 82: motocykle produkowane do 1982
EVO 86: motocykle produkowane do 1986

Pamiętajcie , że jeźdźcy kategorii EVO 86 nie wezmą udziału w rankingu „teamów narodowych”

aby zminimalizować tuning i zostać jak najbliżej epoki , zostały także wprowadzane różne obostrzenia techniczne np. co do średnicy zawieszenia

 Classic 72: maximum 34mm (36mm for Maico)
 Classic 76: maximum 35mm (38mm for Maico 1975 and 1976)
 Classic 79: maximum 38mm
 Classic 82: maximum 38mm (42mm for Maico)
 EVO: 40mm

o tym wszystkim oczywiście przeczytacie w regulaminie FIM.

 

powrót do Classic Enduro